רוזמרין רפואי Rosmarinus Officinalis

מאמר רוזמרין קוסמטי

רוזמרין לטיפול קוסמטי

מוצאו של הרוזמרין רפואי הוא ים תיכוני, ונפוץ מאוד בארצנו, אך כמעט ואינו גדל בר (מלבד באזור הכרמל). נמצא אותו בגינות וב’איי תנועה’ ציבוריים רבים ובעיקר, בגינות תבלין. הוא ירוק ופורח כל השנה והיות ואינו צורך מים רבים, גידולו קל וחסכוני. פריחתו תכולה/סגולה, והוא שוקק דבורים בעת הפריחה.
שמן רוזמרין טהור מתקבל מאידוי ראשי הפרחים והעלים.

מרכיביו העיקרים של השמן: חומצה קרנוסולית (Carnosol) וחומצה קרנוסית (Carnosic) שהינן חומרים נוגדי חמצון ובעלי תכונות אנטי-אוקסידנטיות, וכן צינאול (Cineole), קאמפור (Camphor) ובורנאול (Borneol), שהינם מחטאים, וממריצים.

במסורת העממית שימש הרוזמרין כמגרש שדים, מרחיק חלומות רעים וכמובן, כחומר חיטוי. כמו כן, היה ידוע כמעורר זיכרון וחידוד המחשבה ובזכות כך, מעודד יכולות למידה. בכתבי הרמב”ם הו מוזכר כ”מטאטא גן עדן”, כלומר, הרוזמרין מטאטא את כל מחלות הגוף כהיות האדם בגן עדן.
השימושים הנהוגים כיום בשמן המופק ממיצוי הרוזמרין הרפואי, או בהכנת תה מעליו, הם לטיפול בהרגעת עצבים, כאבי ראש ומיגרנה. כמו כן, מסייע לחיזוק השרירים ויעיל גם לטיהור הדם וחיזוק הלב. נמצא גם כי הצמח מכיל מספר נוגדי חימצון היעילים בשמירה על תפקוד הכבד ומניעת כיבים במערכת העיכול.
בקוסמטיקה משתמשים בשמן הרוזמרין בעיקר בתכשירי שיער, בשל היותו ידוע כמרחיק כינים. מה שפחות ידוע על הרוזמרין, שהינו מסייע במניעת התקרחות, בשל היותו ממריץ ומעודד צמיחה.

כמו כן, ניתן לשלב את השמן הארומתי בטיפולים נגד פצעי בגרות ודלקות עור בשל תכונותיו האנטי אוקסידנטיות והמחטאות.
טיפ: להכניס לתוך בקבוק שמפו כלשהו, כ-5 ענפי רוזמרין. לאחר שבועיים התקבל שמפו מרחיק כינים. ניתן להשתמש בו גם לעיסוי הקרקפת לפני השטיפה, לצורך עידוד צמיחת השיער.

ליקטה וערכה : עפרה לירם, מנהלת המרכז הרב תחומי ללימודי הקוסמטיקה, ובעלת מכון קוסמטי

לימודי קוסמטיקה

תודה על פנייתך!

חוזרת אלייך בהקדם

דלית.